Uszlachetnianie druku

Polega na nałożeniu na zadrukowany materiał właściwego lakieru. Można zastosować zarówno lakier wyłącznie zabezpieczający kolory, niewidoczny dla odbiorcy (np. lakier dyspersyjny), jak również wyraźnie zauważalny, błyszczący lakier UV, który – wydobywa i mocno ożywia barwy. 

Uszlachetnienie druku to szereg technik stosowanych w celu zwiększenia walorów zarówno fizycznych, jak i estetycznych zadrukowanych materiałów. Arcyciekawe formy uszlachetnień stanowią wyróżnik każdego z poszególnych druków, dzięki temu produkt przykuwa uwagę odbiorców. Ta dziedzina poligrafii służy przede wszystkim celom marketingowym, których głównym założeniem jest wyróżnienie produktu na tle konkurencji – odznaczenie go spośród innych i wzrost sprzedaży. Istotną kwestię stanowi dopasowanie odpowiedniej metody uszlachetnienia, która przekłada się na dopracowanie materiału w każdym, najdrobniejszym detalu, aby prezentował się wysoce profesjonalnie. 

 

Rodzaje uszlachetnień (zdobień)Dysponujemy całą paletą zdobień na okładkę, które mają za zadanie z jednej strony uatrakcyjnić naszą książkę, katalog czy czasopismo, a z drugiej strony zabezpieczyć i sprawić, że okładka będzie w znacznym stopniu odporna i wytrzymała. Najpopularniejsze ze stosowanych uszlachetnień to – lakierowanie i laminowanie. 

 Działanie laminatora polega na powlekaniu materiału cienką folią. Proces ten może odbywać się na zimno (klej aktywowany metodą dociskową) albo na gorąco (zaawansowany sprzęt przemysłowy), co jest uzależnione od rodzaju wykorzystywanego urządzenia.